شرکت سامان تهویه آسیا
امور مشتریان : 1 204 206 0912 - 64 12 233 0912
تلفن : 678 18 777 - 04 21 36 22 - 021
47 16 36 22 - 021
دفتر مرکزی :
تهران . شهرک غرب . روبروی اریکه ایرانیان
شرکت سامان تهویه آسیا در سال 1387 با هدف نو آوری ، توسعه خدمات مهندسی ، طراحی و اجرای سیستم های تهویه مطبوع آپارتمانی و صنعتی بنا نهاده شد و با تکیه بر سابقه درخشان خود اقدام به عرضه محصولات روز دنیا در این عرصه نموده و توانسته به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در تهویه مدرن تاثیر بسزایی در تحول سیستم های تهویه مطبوع و نزدیک شدن به تکنولوژی روز دنیا داشته باشد .
افتخار داریم به پشتوانه بیش از 1 دهه سابقه خدمات و فروش در زمینه تهویه مطبوع و بیش از 3 دهه سابقه در زمینه ساخت چیلر و سیستم های سرمایشی و عرضه بهترین برندهای معتبر جهانی نقش سازنده و ثمر بخشی در جهت ارتقا کیفیت این صنعت ایفا نماییم .
نمونه ای از فعالیت های این شرکت :
فروش سیستم های تهویه مطبوع COOL BASE در ایران .
1-دارنده نمایندگی شرکت کیا الکترا انگلستان KEEN(کن وود) و فروش محصولات مدیا MDV)midea) در ایران .
2-مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرا سیستم های تهویه مطبوع و تجهیزات مربوطه .
3-فروش و اجرا سیستم های VRF (اسپلیت های مرکزی) . اسپیلت . فن کویل . چیلر . مینی چیلر.
4-طراحی و ساخت چیلر تراکمی آب خنک ، چیلر تراکمی هوا خنک ، چیلر تراکمی هوا خنک اسکرو ،
روف تاپ پکیج ، زنت ، هواساز ( ایرواشر ) ، یونیت هیتر ، برج خنک کننده فایبر گلاس و فلزی .
5-ساخت و طراحی مینی چیلر های آپارتمانی جلو زن ،مینی چیلر بالا زن ، مینی چیلر آب خنک ، مینی چیلر با قابلیت استفاده در کمترین فضای موجود و مینی چیلر با مصرف برق پایین در میان سایر محصولات مشابه .
فروش مینی چیلر بالکنی ( مینی چیلر طراحی شده مناسب برای استفاده در بالکن )
6-تهیه قطعات گارانتی و غیر گارانتی و خدمات پس از فروش واقعی.
* فروش فن کویل های Super Silent .
7-آماده ارائه خدمات به تمامی نقاط کشور.
8-فروش فن کویل های کم مصرف و با کیفیت .
9-کم مصرف ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی .
10-فروش داکت اسپیلت به همراه کویل آب گرم فابریک .
11-فروش مینی چیلرهای آپارتمانی با کمپرسور اسکرال .
12-فروش مینی چیلر های آب خنک آپارتمانی .
13-فروش چیلرهای توربوکر نسل جدید چیلرهای سانتریفیوژ توربوکر معجزه تکنولوژی سرمایشی بوده و مصارف بسیار پایین انرژی را دارد .
مجموعه سامان تهویه آسیا ابتدا فعالیت خود را در سال 1360 با تولید انواع دستگاه های سرد کننده صنعتی مانند سردخانه های زیر صفر و بالای صفر ، دستگاه های یخ ساز و بستنی ساز و تولید انواع یخچال های ویترینی آغاز نمود .این شرکت از سال 1383 با اوج گرفتن صنعت ساختمان در کشور فعالیت خود را در زمینه ی تولید و اجراء انواع سیستم های تهویه مطبوع آپارتمانی و صنعتی و یا موارد خاص تفریحی و تجاری گسترش داده است .
امور مشتریان :
1 204 206 0912 - 1264 233 0912
تلفن :
678 18 777 - 04 21 36 22 021
47 16 36 22 021
وب سایت : www . t s a m a n . ir
پست الکترونیکی : info@tsaman.com
خدمات پس از فروش : service@tsaman.com
دفتر مرکزی :
تهران . شهرک غرب . روبروی اریکه ایرانیان
قیمت و اطلاعات مینی چیلر فن کویل کاستی سقفی توکار داکت اسپیلت تعمیر فن کویل مینی چیلر داکت اسپیلت چیلر خرید و فروش
اطلاعات کامل سیستم داکت اسپیلت با کویل آب گرم فابریک
تفاوت داکت اسپیلت این شرکت با داکت اسپیلت های مشابه موجود در بازار :
1.محصولات داکت اسپیلت این شرکت تحت لیسانس شرکت کن وود انگلستان در کمپانی مادر واقع در هندوستان پس از طی مراحل مختلف طراحی ، تست و تولید به بازار عرضه می گردد .
2.محصولات داکت اسپیلت شرکت سامان تهویه آسیا برخلاف نمونه های موجود در بازار که کویل آب گرم را خود پس از تامین ظرفیت گرمایی و لحاظ داشتن افت استاتیکی قابل قابل محاسبه از سایر شرکت های تولید کننده کویل آب گرم خریداری نموده و به دستگاه های داکت اسپیلت ( اضافه کردن کویل آب گرم ) را برای دستگاه های فقط سرد لحاظ ننموده است . افت استاتیک دستگاه با توجه به مشخصات فنی قالبا هماهنگ نمی باشد . اما دستگاه های داکت اسپیلت شرکت سامان تهویه آسیا از زمان طراحی با توجه به مشخصات فنی قالبا هماهنگ نمی باشد . اما دستگاه های داکت اسپیلت شرکت سامان تهویه آسیا از زمان طراحی با توجه به قرار گرفتن کویل آب گرم در ساختار دستگاه جهت تامین گرمایش مستقل و کارآمد در نظر گرفته شده است . لذا افت استاتیکی مشروح در جدول های فنی دستگاه ها به صورت حقیقی می توانند جهت طراحی کانال ها مورد محاسبه قرار گیرند .
3.در نمونه های موجود در بازار کنترل بازه حرارتی حالت گرمایشی فقط با توجه به دور فن دستگاه قابل کنترل و مدیریت می باشد . لذا در حالتیکه مصرف کننده به کمترین میزان گرمایش مد نظر خود احتیاج داشته باشد می تواند ابتدا از کمترین دور فن استفاده نماید و در غیر این صورت دستگاه را خاموش نماید . با توجه به وجود آب داغ در داخل کویل هنوز محیط به واسطه وجود این مبدل حرارتی در دستگاه گرم باقی می ماند اما در دستگاه های داکت اسپیلت شرکت سامان تهویه آسیا با توجه به اضافه شدن شیر سه راه الکترنیکی که توانایی 12000 استپ در هفت میلی متر را دارا می باشد می تواند دبی ورودی آب گرم به کویل را مدیریت نماید و در نهایت باعث قطع کامل ورود آب گرم به کویل شود .
4.در نمونه های موجود در بازار عملا درجه دمای روی ترموستات در حالت گرمایش فقط در صورت هماهنگ شدن با دور فن دستگاه ها می تواند کنترل نسبی با بازه دمایی بزرگی را فراهم نماید اما دستگاه های داکت اسپیلت شرکت سامان تهویه آسیا برد و لاجیک دستگاه ها هماهنگ با میزان مطلوب و دلخواه بهره گیری از گرمایش دستگاه ها با کنترل بازه دمایی 1 درجه قابل تنظیم و فراهم پذیر می باشد .
5.دستگاه های داکت اسپیلت شرکت سامان تهویه آسیا با توجه به بهره گیری از کمپرسور های کارآمد و طراحی مناسب ساختار کارکرد ، توانایی نصب به طول 30 متر اختلاف فاصله بین یونیت بیرونی و داخلی و نصب دستگاه ها در اختلاف ارتفاع 15 متر بین یونیت بیرونی و داخلی می باشد .
مزایای استفاده از سیستم گرمایش داکت اسپیلت با کویل آب گرم :
1.استقلال کامل گرمایش و سرمایش هر واحد ( در صورتیکه در حالت گرمایش از پکیج حرارت آب گرم برای برای هر واحد استفاده می شود ، دستگاه های داکت اسپیلت با کویل آب گرم خود مصرف کننده آب گرم می باشند و تامین کننده آب نمی باشند ) .
2.عدم نیاز به اجرای تجهیزات تاسیسات مکانیکی دیگر از جمله پمپ ها ، سختی گیر و لوله کشی مفصل .
3.هزینه سرویس نگهداری بسیار پایین تر در مقایسه با سیستم های چیلر مرکزی یا مینی چیلر های مستقل خانگی . ( سرویس دوره ای سیستم های داکت اسپیلت با کویل آب گرم محدود به شستشوی فیلتر دستگاه می باشد ) .
4.بالاتر بودن راندمان گرمایشی کویل آب گرم در مقابل رادیاتور با گرمایش از کف ( گرمایش از طریق رادیاتور از نوع طبیعی و تدریجی بوده و گرمایش توسط کویل آب گرم به صورت اجباری می باشد ، در سیستم گرمایش از کف به علت انتقال گرما از کف و نوع سیستم لوله کشی حداقل 72 ساعت از زمان استارت اولیه زمان جهت رسیدن به دمای مطلوب زمان نیاز است و در صورت استفاده نکردن از محیط بایستی سیستم گرمایش از کف روشن بماند که خود مستلزم صرف هزینه می باشد و قراردادن فرش بر روی کف پوش باعث کم شدن ضریب انتقال دما و کوتاه شدن طول عمر فرش می شود (معایب استفاده از گرمایش از کف)) در سیستم داکت اسپیلت با کویل آب گرم حداقل زمان ممکن جهت رسیدن دمای محیط به میزان مطلوب نیاز است .
5.مصرف گاز شهری به جای برق جهت بهره گیری گرمایی از دستگاه داکت اسپیلت با کویل آب گرم در فصل زمستان .
6.عدم وجود پدیده فراست ( یخ زدن آب بر روی فین فین کندانسور ) که در سیستم های هیت پمپ صورت می گیرد بدین جهت سیستم داکت اسپیلت را به واسطه وجود کویل آب گرم ، می توان به عنوان سامانه مستقل و قابل اطمینان تامین کننده گرمایش به حساب آورد .
7.مصرف برق قابل قبول و منطقی در جهت بهره گیری سرمایش از دستگاه در فصل تابستان در مقابل سیستم های کولر گازی معمولی ( دیواری ) در مقیاس مشابه جهت تامین بار حرارتی مورد نیاز .
8.تقلیل حجم لوله کشی مسی در سیستم داکت اسپیلت با کویل آب گرم به نسبت سیستم های کولر گازی معمولی ( اسپیلت های دیواری ) در مقیاس مشابه جهت تامین بار حرارتی مورد نیاز .
9.تقلیل حجم لوله کشی درین در سیستم داکت اسپیلت با کویل آب گرم فابریک به نسبت کولر های گازی معمولی ( اسپیلت های دیواری ) ، چیلر های مرکزی و مینی چیلر های مستقل آپارتمانی ( خانگی ) . (در سیستم داکت اسپیلت با کویل آب گرم فابریک فقط یک لاین درین نیاز است ) .
10.تقلیل حجم لوله کشی آب جهت کویل آب گرم دستگاه داکت اسپیلت با کویل آب گرم به نسبت چیلر های مرکزی و مینی چیلرهای مستقل خانگی .
11.کوچک تر شدن شفت های تاسیساتی در ساختمان .
12.استفاده از کانال کشی افتی زیر سقف در مقایسه با کانال کشی به صورت عمودی در سیستم های کولر آبی .
13.از آنجا که کیفیت هوای تولید شده توسط دستگاه های داکت اسپیلت با کویل آب گرم بسیار بالاتر از هوای تهیه شده توسط کولر آبی می باشد لذا ابعاد کانال دستگاه های داکت اسپیلت با کویل آب گرم به مراتب بسیار کوچکتر از ابعاد کولر آبی می باشد .
14.قیمت تمام شده سیستم های داکت اسپلیت با کویل آب گرم فابریک با احتساب هزینه عملیات کانال کشی و لوله کشی و سایر متعلقات حدود یک دوم هزینه تمام شده سیستم های چیلر مرکزی یا مینی چیلرهای مستقل آپارتمانی می باشد .
قیمت تمام شده ادوات و مصالح جهت تامین گرمایش مطلوب به واسطه بهره گیری از داکت اسپیلت با کویل آب گرم فابریک حدودا برابر ارزش ریالی فقط 10 پره رادیاتور می باشد . لذا مقرون به صرفه بودن استفاده از داکت اسپیلت با کویل آب گرم فابریک بیش ازپیش مد نظر کارفرمایان پروژه های انبوه سازی قرار می گیرد .
نسل جدید دستگاه های تهویه مطبوع هوشمند VRF
از شرکت های خصوصی تا سازمان های بزرگ ، از هتل ها تا بیمارستان ها ، از مراکز خرید تا ویلاهای بزرگ ، سیستم وی آر اف (VRF) جوابگوی نیاز های شما خواهد بود .
. به کار بردن مبردی مناسب و سازگار با محیط زیست ، به ویژه سازگار با لایه اوزن R410 ، در نتیجه استفاده از آن هیچگونه محدودیت زمانی ندارد .
. کارکرد پیوسته 5- تا 52 درجه سانتیگراد برای سرمایش ، مناسب برای مناطق استوایی و گرمسیری ، تا 15- درجه سانتیگراد برای گرمایش .
. امکان اجرا در مقاطع مختلف ساخت و ساز .
. صرفه جویی در زمان و هزینه های بهره برداری و قیمت پایین تجهیزات اولیه : عدم نیاز به تجهیزات جانبی مانند کانال هوا و ملحقات آن .
. عدم نیاز به آب و مدار آب خنک ، در نتیجه عدم نیاز به لوله کشی فولادی آب دستگاه های انتقال آب مانند پمپ ، انواع کنترل و مدار لوله کشی .
. فراهم کردن رفاه و آسایش بسیار بالا برای کاربر ، کارکرد آسان و ساده ، برخورداری از حداقل نیاز در خصوص سرویس و نگهداری .
ساختمان .BMS . قابلیت تطابق با سیستم های
.تولید مطابق با استانداردهای جهانی .
. سیستم لوله کشی واحد و بلند :
بیشترین طول لوله کشی میان یونیت داخلی و یونیت بیرونی 150 متر .
بیشترین اختلاف ارتفاع میان یونیت داخلی و یونیت بیرونی 50 متر .
بیشترین اختلاف ارتفاع میان یونیت های داخلی 15 متر .
. کارایی مناسب و راندمان بالا با در نظر گرفتن نوسان بسیار نا منظم برق و راندمان بالا .
. صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی :
عملکرد هیت پمپ برای گرمایش در زمستان ، در مقایسه با دیگر گرمکن های برقی معمول و مرسوم ، تا حد 40% در مصرف برق صرفه جویی می کند .
. مرکز کنترل الکترونیکی پیشرفته :
کنترل دقیق بر دمای هوای فضا های مختلف به طور مستقل .
استقلال هر فضا از نقطه نظر استقلال کارکرد و بهره برداری .
. در مقایسه با سیستم های اسپیلت یونیت که به ازای هر یونیت داخلی یک جفت لوله رفت و برگشت از یونیت بیرونی به یونیت داخلی متصل می شود در سامانه وی آر اف یک جفت خط لوله وارد ساختمان می شود و برای اتصال به هر یونیت داخلی انشعاب گرفته می شود .
. ایجاد تسهیلات در تامین نیاز های معماری از جمله :
امکان استفاده از مدل های مختلف یونیت داخلی برای شرایط و مناطق مختلف .
معماران و طراحان داخلی می توانند نمای زیبا ، فضای مناسب و ارتفاع زیاد سقف را در ساختمان داشته باشند .
. یونیت های داخلی :
طراحی کوچک بدنه تا کمترین فضارا در سقف و دیوار اشغال کند .
مدل های مختلف : اسپیلت سقفی ، کاستی ، کانالی ، دیواری ، ایستاده ، پکیج زمینی ، فرش ایر .
کمترین مقدار لرزش و صدا .
. یونیت های خارجی :
طراحی کوچک بدنه ( متراکم ) حتی می توانند در بالکن و تراس قرار داده شوند ، رفع فضایی مجرد به عنوان بخش تاسیسات ( شوفاژ خانه ) در ساختمان .
کاربرد یک یونیت بیرونی برای چندین یونیت داخلی .
مجهز به کمپرسور اسکرال اسکرال دیجیتال کوپلند ( نسل جدید تکنولوژی مدولاسیون ) ، انتقال هر ظرفیتی بین 10 الی 100% ( بالا بردن بازده انرژی و کاهش مصرف برق ) .
. ظرفیت های مختلف از 40000 تا 420000 بی تی یو .
چیلر (به انگلیسی: Chiller)
دستگاهی است که حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکمی و یا جذبی دفع میکند. این مایع میتواند برای خنک کاری هوا و یا دستگاههااستفاده شود که معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده یا باید به محیط خارج دفع شود یا برای کاراییهای بالاتر برای مقاصد گرمایی استفاده شود. نگرانیهایی در مورد طراحی و انتخاب چیلرها وجود دارد. این نگرانیها شامل، کارایی، بازده، تعمیر و نگهداری، آسیب پذیریهای محیطی است .
چیلرها به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم میشوند. شکل دیگر تقسیم بندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک وتبخیری تقسیم بندی میشوند.
چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما میشوند.
در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم میگردد. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل میگردد این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنککننده (اواپراتور) میشود که در فشار کمتری قرار دارداین کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنککننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنککننده در ارتباطند میگردد. سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل میشود.
با عبور بخار با سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده میشود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به آب و اختلاف حجم بین بخار و اب ایجاد میگردد
کنترل کنندههای فشار در چیلر تراکمی
- کنترل فشار بالا و پایین
این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه میباشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا.
در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش میکند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم میباشد.
در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi میتوان تنظیم کرد.
اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن میشود.
- کنترل فشار روغن
این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور میباشد. اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث صدمه دیدن آن میشود. کنترل روغن دارای دو لوله موئین میباشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل میشود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰ psi فشار باشد در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع میدهد. هنگامی که کنترل روغن احساس کند که فشار زیر ۱۰ psi است یک هیتر درداخل کنترل روغن شروع به گرم شدن میشود و پس از تقریباً ۹۰ ثانیه حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور خاموش میشود.
ساختمان چیلر تراکمی
- الکتروموتور: میل لنگ کمپرسور را به حرکت در میآورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت وبرگشت پیستون در داخل سیلندر میگردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم میشود.
- کوپلینگ: جفت کننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور است.
- کمپرسور: گاز خروجی از اواپراتور را متراکم کرده وارد کندانسور میکند.
- لوله رانش: گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت میکند.
- کندانسور: کندانسور این چیلر از نوع پوسته و لوله است در داخل پوسته گازمبرد و در داخل لولهها آب خنک جریان دارد. گاز داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور میشود. به علت تماس با لولههای مسی حاوی آب خنک، خنک شده به مایع تبدیل میشود و از پایین از طریق لوله خارج میشود. آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده واز طریق لوله خارج میشود. آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت میشود تا پس از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد.
- لوله خروج مایع مبرد از کندانسور
- شیر سرویس کندانسور: برای بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد.
- شیر تغذیه ماده مبرد: برای شارژ سیستم استفاده میشود.
- فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر: وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی میگردد که برای جلوگیری آن از وسیلهای به نام فیلتر برای گرفتن مواد جامد و درایر برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده میشود.
- شیر برقی: که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه میدارد این شیر برقی از ترموستات فرمان میگیرد.
- شیشه رویت یا سایت گلاس: میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص مینماید.
- اواپراتور: ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر میشود ودر داخل لولههای مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج میشود. تبخیر در اواپراتورباعث سرد شدن آب جریانی در پوسته میگردد. آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها جریان مییابد و در برگشت از هواسازیا فن کویلها از محل وارد اوپراتور چیلر میشود.
- شیر انبساط ترموستاتیک: که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تاثیر گرفته مقدار ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم مینماید.
- لوله مکش: که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله وارد قسمت مکش کمپرسور میگردد.
- تابلو وسایل اندازهگیری و کنترل فشار: که مانومترهای فشار زیاد و فشارکم کنترل فشار کم و زیاد و منترل فشار روغن روی آن نصب شدهاند.
اصول کار چیلر تراکمی
اصول کار چیلر تراکمی بدین شکل می باشد که سیال مبرد وارد لوله ها یا به اصطلاح تبخیر کننده که در داخل اتاق یا محلی که می خواهیم سرد کنیم می شود گرما از هوای اتاق به سیال مبرد داده می شود و سیال در نتیجه گرفتن گرما تبخیر می شود و در عوض درجه حرارت اتاق پایین می آید و دارای شرایط زیر باشد:
- دمای آب رفت برج خنک کن بایستی 28 درجه سانتیگراد باشد .
- دمای آب برگشت برج خنک کن بایستی 5 درجه سانتیگراد با رفت اختلاف داشته باشد .
- فشار گاز فریون در مکش چیلر تراکمی بایستی 45 تا 75 پیاسآی ورانش 200 تا 260 پیاسآی باشد با کندانسور آبی.
- هنگامی که میخواهیم گاز تزریق کنیم بایستی شیر سرویس آن را ببندیم .
- در حالت کارکرد چیلر تمامی شیرهای آن بایستی باز باشد. مکش - رانش - مایع .
- برای روشن کردن چیلر ابتدا فن برج سپس پمپ فن کوئل و بعد از آن پمپ برج را روشن می کنیم .
- برای وکیوم کردن چیلر بایستی چیلر خاموش باشد .
- برای روغن زدن هم بایستس دستگاه خاموش باشد.
- فشار روغن حداقل PSi 20 بیشتر از درجه فشار مکش باشد .
- سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد باید صاف و بدون حالت کف زدگی باشد .
- روغن داخل کمپرسور حدود 1/2 سطح شیشه روغن نما باشد و اگر از 1/4 سطح شیشه کمتر باشد روغن لازم را تامین کنید .
- مقدار اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل 1/5 کیلوگرم پیشنهاد می شود .
- از گیج قرمز برای فشار زیاد و تست ازت استفاده می شود .
- از گیج آبی (یا سبز) برای فشار کم و وکیوم کردن دستگاه چیلر استفاده میشود .
- در کنار دریا فشار وکیوم بایستس 1.29 اینچ جیوه باشد و در تهران 27 اینچ جیوه .
چیلر جذبی
در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور استفاده میگردد. عمومیترین خنککننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم(لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار میشود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در میآیدو سپس در خنککننده که تحت فشار ۰۱/۰ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل میگردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود رااز محیط خنککننده میگیرد و باعث ایجاد برودت میگردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنککننده به جذب کننده منتقل میگردد و دوباره این چرخه تکرار میشود.
انواع چیلر جذبی
- ۱- گروه تک اثره (Single effect)
که خود به سه دسته چیلرهای تک اثره با تغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم (دمای زیر۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم میشوند که نحوه کار آنها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی میباشند.
- ۲- گروه دو اثره (Double effect)
که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم طبقهبندی میشوند. این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثرهاست.
ضریب عملکرد چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی
در چیلر های جذبی انرژی ورودی گاز میباشد که COP آن بر اساس آن محاسبه می شود ولی در چیلر های تراکمی انرژی ورودی آن برق است که در این صورت نمی توان COP این دو را با هم مقایسه کرد... با توجه به تولید برق با استفاده از گار و افت 70 درصدی شبکه انتقال برق و راندمان 18 تا 30 درصدی نیروگاه ها COP چیلر های تراکمی بر اساس گاز ورودی تقریبا برابر 1 می باشد که از چیلر جذبی کمتر است.
فن کویل
یک فن کویل از اجزای زیر تشکیل شدهاست:
۱-فن
۲-کویل های گرمایش و سرمایش
۳-فیلتر هوای قابل تعویض یا قابل شستشو
۴-شیر فلکه
۵-شیر هواگیری
در فن کویلها درجه حرارت توسط ترموستات و مقدار رطوبت توسط هیومیدستات و مقدار هوا توسط فن و مقدار هوای تازه به روشهای متداول کنترل میشود.
انواع
فنکویلها را می توان به لحاظ محل نصب، روکار یا توکار بودن، و از لحاظ سرمایش و گرمایش تقسیم بندی کرد.
فن کویل کانالی (DUCTED FAN COIL) - فن کویل زمینی - فن کویل سقفی (با کابین و بدون کابین)
۱-فن کویلهای زمینی
ظرفیت این فن کویلها ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه بوده و هوا را بصورت بالا زن یا روبرو زن منتشر میسازند.
۲-فن کویلهای سقفی
ظرفیت این فن کویلها هم معمولاً بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه میباشد. این فنکویلها به دوصورت کابینت دار و بدون کابینت میباشند.
۳-فنکویلهای کانالی
در ظرفیتهای ۶۰۰ الی ۲۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه ساخته میشوند و به سه طرح زیر میباشد:
۱-کانالی سقفی توکار
۲-کانالی سقفی روکار
۳-کانالی دیواری روکار ایستاده
تقسیم بندی از لحاظ نوع سرمایش-گرمایش
فن کویل ها در دو نوع دو لوله و چهار لوله هستند. فن کویل های دو لوله دارای یک لوله رفت و یک لوله برگشت هستند. فن کویل های چهار لوله، دارای دو لوله برای آمدن آب به کویل ها و دو لوله برای برگشت آب هستند. فن کویل های چهار لوله می توانند همزمان آب سرد و گرم را وارد کویل های خود کنند. با این نوع فن کویل ها می توان بخشی از یک محیط را سرد و بخش دیگری را گرم کرد. در حالی که فن کویل های دو لوله در یک زمان تنها می توانند برای سرمایش و یا گرمایش مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این به خاطر آنکه سیستم لوله کشی آب سرد و گرم در یک ساختمان متفاوت است، تنها برای گرمایش و یا سرمایش مورد استفاده قرار می گیرند.
نحوه کار
فن کویلها معمولاً به دو صورت مورد استفاده قرار میگیرند. در حالت اول فن کویل فقط حرارت و برودت مورد نیاز را تامین میکند و هوای تازه توسط هوارسان مرکزی و بوسیله کانالهای توزیع هوا در سطح محل منتشر میگردد تا تهویه مناسب در محل مورد نظرانجام گیرد. در این حالت میزان بار سرمایی وگرمایی توسط ترموستات بکار رفته در فن کویل و با خاموش و روشن شدن فن تنظیم میگردد. در حالت دوم علاوه بر تامین حرارت و برودت مورد نیاز، وظیفه تامین هوای تازه را نیز بعهده دارد. بدین صورت که فن دستگاه، هوای تازه را از طریق دریچه تعبیه شده در پشت فن کویل گرفته و در محل پخش میکند. از محاسن این روش میتوان به کاهش هزینههای مربوط به سیستم هوارسان مرکزی و متعلقات مربوطه اشاره نمود و عدم فیلتراسیون هوای تازه از معایب این روش میباشد.
سیستم پکیج
ترموستات پکیج سبک تک مرحله ای سرمایشی سه دور
ترموستات پکیج سبک تک مرحله ای سرمایشی دیمری
ترموستات پکیج سبک تک مرحله ای سرمایشی/گرمایشی معمولی/هیت پمپ تک دور
ترموستات پکیج سبک تک مرحله ای سرمایشی/گرمایشی معمولی/هیت پمپ سه دور
ترموستات پکیج سبک تک مرحله ای سرمایشی/گرمایشی معمولی/هیت پمپ دیمری
امروزه برای مستقل نمودن شوفاژ و آبگرم مصرفی هر آپارتمان بکار گرفتن دیگ پکیج هر روز کاربرد بیشتری پیدا می کند. یک دیگ پکیج دو مدار گردش آب دارد. مدار بسته آبگرم برای گرم کردن رادیاتورهای یک سیستم حرارت مرکزی و مدار باز آبگرم برای آبگرم مصرفی بکار می رود.
در مدار شوفاژ دیگ پکیج پمپ سیرکولاسیون برای به گردش در آوردن آبگرم از داخل دیگ به رادیاتورها و پس از انتقال حرارت از طریق رادیاتورها به محیط دو مرتبه بداخل دیگ پکیج آبگرم را بر میگرداند . آکوستات تنظیم برای تنظیم درجه حرارت آبگرم شوفاژ و آکوستات اطمینان که همواره برای "90 درجه سانتیگراد تنظیم شده است . بعلاوه یک تابلو برق دارای کلید قطع و وصل مشعل و پمپ و همچنین منبع انبساط بسته و دو شیر اطمینان یکی در مسیر آبگرم شوفاژ و دیگری در مسیر آبگرم مصرفی قرار میگیرد تا مانع از بالا رفتن فشار از حد مجاز شود. شمای زیر انواع دیگهای پکیج رایج در قسمت شوفاژ را نشان میدهد. می توان آنها را به سه دسته اصلی تقسیم نمود.
راهنمای نصب کولر گازی (اسپلیت)
مواردی که باید به آنها توجه کرد
نصب یونیت خارجی
نصب یونیت خارجی در ارتفاعی بالاتر از یونیت داخلی
آماده سازی و نصب لوله ها
هشدار :
نکته:
سیم کشی:
روی یونیت خارجی دو نوع شیر نصب می شود که به نام های شیر دو راهه و سه راهه معروف می باشند. در نوع سه راهه یک شیر سوزنی برای اتصال گیج فشار وجود دارد. معمولا شیر سمت گاز، و سمت مایع، دوراهه می باشد.
برای تخلیه دستگاه باید از پمپ وکیوم استفاده کرد. روش دیگر برای تخلیه سیستم استفاده از خود مبرد می باشد که در این روش با وصل کردن کپسول مبرد به یک شیر سرویس و باز کردن آن، همزمان سوزنی شیر دیگر را فشار دهید تا فشار گاز مبرد داخل کپسول باعث بیرون رانده شدن هوا از لوله و یونیت داخلی شود.
وقتی کندانسینگ یونیت روی دیوار نصب می گردد، آبی که از درین آن خارج می گردد موجب مزاحمت عابرین خواهد بود، لذا از لوازم مخصوص درین که برای اینکار وجود دارد استفاده نمایید .
کندانسینگ یونیت را در جایی نصب نمایید که در مواقع سرویس و تعمیرات دچار مشکل نشوید .
کندانسینگ یونیت جایی نصب شود که صدا و لرزش و همچنین هوای گرم خروجی آن برای همسایگان مشکل ایجاد نکند .
نصب کندانسینگ یونیت، در اطراف مولد های حرارتی و دودکش ها اشتباه است، زیرا باعث افت راندمان و خرابی دستگاه خواهد شد .
یونیت داخلی باید صحیح و تراز نصب گردد. در غیر اینصورت آب درین از مسیر اصلی خود خارج شده و از اطراف دستگاه به داخل اطاق سرازیر می گردد .
یونیت داخلی باید در ارتفاع مناسب از سطح زمین نصب گردد . ارتفاع بیش از اندازه باعث توزیع نامناسب هوا، عدم سرمایش و گرمایش مناسب می شود . ارتفاع معمول 3 متر می باشد .
اگر کاور های مسدود کننده که برای این نمونه یونیت های داخلی در نظر گرفته شده و باید در مسیر های تخلیه هوای خروجی در جای مناسب نصب گردند نصب نشود، توزیع مناسب هوا بخوبی صورت نمی گیرد و باعث عدم آسایش افراد است .
دستگاه های داخلی اسپلیت را در معرض هوای گرم و مرطوب محیط بیرون نصب نکنید، زیرا موجب از دست دادن سرمایش و تقطیر رطوبت محیط و در نتیجه جمع شدن آب در اطراف دستگاه می شود.
دستگاه داخلی، مخصوصا در حالت گرمایش باید در محلی مناسب نصب شود تا توزیع مناسب دما و جریان هوا در تمام محیط وجود داشته باشد .
دستگاه ها را در معرض لرزش و صدای شدید نصب نکنید . فرکانس هایی که توسط بعضی از دستگاه ها ایجاد می شود، فرمان های الکترونیکی یک دستگاه تهویه مطبوع را مختل می کند و این امر باعث می شود که یا دستگاه عمل نکند یا غیر عادی عمل کند .
برای تمیز کردن از اکسیژن استفاده نکنید . زیرا امکان انفجار کمپرسور وجود دارد. وقتی اکسیژن در مدار باقی بماند بسته به غلظت و دمای اکسیژن، روغن کمپرسور ممکن است ناگهان سوخته یا سبب انفجار گردد .
از طول لوله کشی بیش از اندازه استاندارد جلوگیری کنید. لوله کشی بیش از اندازه استاندارد علی رغم اینکه ظرفیت دستگاه را کاهش داده، باعث کم شدن سطح روغن در کمپرسور شده و در نهایت خرابی کمپرسور می شود .
مراقب باشید که لوله ها دو پهن نشوند، زیرا ظرفیت دستگاه کاهش یافته و یک بار اضافی به کمپرسور وارد می کند که باعث خراب شدن آن می گردد . همچنین در قسمت دو پهن شده امکان ترک خوردن و نشت وجود دارد، لذا از لوله خم کن مکانیکی و یا فنر خم کن برای خمکاری لوله ها استفاده کنید .
به سایز لوله های مبرد توجه داشته باشید. اگر سایز لوله ها بزرگتر از اندازه باشد جریان مبرد را در هنگام کار کاهش داده و باعث برگشت روغن به کمپرسور می شود . اگر سایز لوله ها خیلی کوچکتر از اندازه باشد باعث افزایش افت و کاهش ظرفیت سیستم می شود.
به ایزوله کردن و عایق کاری لوله های مبرد توجه کنید. اگر لوله رفت و برگشت هر دو در یک عایق قرار بگیرند در اثر تبادل حرارت بین دو لوله رفت و برگشت یک فشار نا متعادل در سیستم بوجود آمده که نتیجه آن کاهش ظرفیت دستگاه و ایجاد فشار غیر طبیعی می شود . لذا لوله های گاز و مایع را باید جداگانه ایزوله و عایق کاری نمود .
به شیر سه راهه ( شیر شارژ ) دستگاه توجه کنید. اگر در زمان کارکرد دستگاه شیر سه راهه بسته باشد گاز کمپرسور بر نمی گردد و در نتیجه دستگاه متوقف شده و سرما یا گرما ایجاد نمی شود . بعد از هواگیری حتما مطمئن شوید شیر سه راهه باز است .
به ایزوله کردن لوله درین توجه کنید . اگر لوله درین عایق نشود ( در حالت سرمایش ) باعث چکه کردن آب از اطراف لوله و در نهایت ریختن آب از سقف کاذب می شود .
به شیب لوله درین توجه شود، زیرا عدم شیب مناسب لوله افقی درین باعث برگشت آب به سمت یونیت می شود و در نتیجه داخل سینی درین آب جمع شده که امکان سرریز شدن را دارد.
به قطر و طول سیم توجه کنید. اگر از سیم با طول زیاد و یا قطر کم استفاده کنید، ممکن است سیم داغ شده و باعث آتش سوزی شود. حتما از جداول استاندارد که برای جریان سیم و کابل برای هر سطح مقطعی وجود دارد استفاده کرده، طول و سطح مقطع مناسب را انتخاب نمایید .
سیم های برق را روی ترمینال با دقت بسته و محکم کنید، در غیر اینصورت گرمای حاصله از اتصال ضعیف امکان سوختن سیم یا صدمه زدن به قسمت های الکتریکی و الکترونیکی و کمپرسور را به همراه خواهد داشت، زیرا یک اتصال ضعیف افت ولتاژ بوجود می آورد.
به اتصال کابل های ارتباطی یونیت خارجی و داخلی توجه داشته باشید. امکان دارد در جایی که چند دستگاه با هم نصب می گردند، کابل های ارتباطی اشتباها وصل شوند. در صورت اتصال اشتباه، عملکرد های دستگاه صحیح نخواهد بود، مخصوصا هنگامی که عملکرد سرمایش کار می کند، دما کنترل نخواهد شد . حتی امکان دارد بر اثر فرمان اشتباه دستگاه، مایع مبرد در اواپراتور تبخیر نشده و وارد کمپرسور شود که در این صورت باعث خرابی کمپرسور خواهد شد.
به توالی فازها و جهت گردش کمپرسور در دستگاه های های سه فاز، مخصوصا در کمپرسور های روتاری، اسکرال و اسکرو توجه داشته باشید. تغییر و جابجایی دو سیم در سیستم سه فاز، جهت گردش کمپرسور را عوض کرده و کمپرسور درست عمل نمی کند، لذا سعی کنید به رنگ سیم ها و صحیح بودن توالی فازها دقت شود ودر هنگام سرویس، بعد از باز کردن، سیم ها حتما درست در جای قبلی خودشان نصب گردند. همچنین کنتاکتور مورد استفاده از تابلو اصلی بایستی متناسب با ظرفیت دستگاه باشد، در غیر اینصورت باعث بالا رفتن حرارت و خرابی زودهنگام آن می شود که نهایته ممکن است به دستگاه صدمه بزند.